Friday, March 5, 2010

career talk-part 2 (2nd panel)

assalamualaikum...alhamdulillah, d pagi yg damai ini, dgn burung berkicauan, ringan mulut aku untuk mengucapkan…Alhamdulillah..syukur Ya Allah atas pemberian hidup sekali lagi pd hri ini…supaya aku dpt mmpbetulkan diri dan terus berusaha menyucikan hati drp segala kekotoran yang mengotorkan kesuciannya…insyaAllah…
utk postng ini, aku akn ceritakan pula input yg telah dberi oleh panel ke 2 iaitu smbungan drp panel pertama di entri pertama career talk…

ingat lagi panel ke dua sape? Beliau bernama puan Hajjah Noor Akmam…seorang pesara kini, juga mmpunyai banyak pengalaman yg sgt bharga spnjang pglibatannya dlm kerjaya…
puan ini akan menceritak mengenai BREAKING D GLASS CEILING: THE CAREER DEV AND SURVIVAL OF MANAGERESS IN MALE MONOPOLY 4D INDUSTRY..

slide pertama beliau di layangkan di skrin….Be a good employee…hem, aku tpk sjenak..how to be a good employee?? Bagi aku, bgaimn nak jd pekerja yg tbaik adalah dgn mnjadi seseorang yg t’baik yg akan menyumbangkan pencapaian terbaik kpd syarikat…dengan input2 bguna drp panel pertama td, ada point yg mngatakan a freshie is like a sponge…that will absorb all d good things n contribute it to d organization….

Jadi, sbg sorg pekerja yg baru dpt keje, majikan akan mengharapkan kita (dgn knowledge + skills + ability) yg ada, untuk menyumbangkan kejayaan kpd syarikat…kt perlu b’usaha utk Berjaya (sebagaimana usahanya kita dlm u, bgitu juga d alam pkerjaan..)

Baiklah, itu anggapan aku,Tapi sebenarnya, menurut puan..untuk mnjadi pekerja terbaik, seseorg pkerja perlu lah…
1)dependable person

• Know exactly what is ur responsible
• Understand your job description well
• Master ur responsibility
• Make no mistake

2) good team player

• Work with everyone to ensure that things needed to get done
• Always see d bigger picture of d success of d company, not only ur’s personal interest
• Participate in day to day office life-attend meetings, group work…etc
3)manage good attitude
• Able to take criticsm
• Trusted-protect confidentiality and privacy
• Handle issue with privacy n diplomacy
• +ve attitude will make others +ve too!
• Great attitude will bring good spirit to everyone

4)improve ur great skills-need to read a lot dear….

5)time management-no last minute work (change our way of working…especially in doing asgmnt..huhu)

6)understand ur boss

• Identify ur boss character
• When preparing ur report/presentation- always think like what he/she think.
• Throw all possible questions that might come from him/her before meeting him (mknanya jgn bg dia Tanya kita…kita yg tnya dia…)
• Always go extra miles in providing info, all possibilities and with proposed solutions…

lagi satu Ingat ni,

 Xmo sokmo kata ‘xtau’ atau ‘xboleh’ dpn bos…kata yg sepatutnya…’sy akan cuba’…
 Jgn baik ngn 1 bos jer…sebaik2nya bergaul dgn sume bos(kalu byk)…peluang akan btambah2…
 Jgn argue dpn bos dlm meeting…kalau ada benda xpuas d hati, jumpa dlm bilik atau tmpat yg korg bdua jer…jgn malukan bos plak…lain plak jdnyer nti..
 Xpayah join politik dlm pejabat….(topic ni di argue jgak oleh sorg lg panel…panel lain ckp, mcm mn pun,kt kna terima jugak,mn bleh lari dr masalah…ape2 pun,pndai2 la kan..yg baik kt terima,yg kurg baik,letak tepi ok..)

Last skali, puan bg tips utk NEW EMPLOYEE….

 Get along with others
 Create enjoyment with ur work
 Healthy working environment is important
 Remember ur manners
 Give ur support
 Show ur initiatives
 No gossip,politely listen n move….

Em, tips2 ni bukanlah perlu dihafal…cumanya…ia berbalik pada diri jugak…ingat apa yg baik tu kita buat n amalkan, yang xbape baik tu, usaha utk jauhkan diri….kita dh boleh bfikir, jd lakukan apa yg tbaik utk kita dan organisasi yg kita bkerja….SEMOGA KITA MENJADI PEKERJA YG DISYGI MAJIKAN….AMIN…=)



No comments:

Post a Comment