Thursday, March 4, 2010

majlis protokol..

alhamdulillah....itu saja yg dapat aku ucapkan stelah adanya discussion antara aku dgn rkn2 group assihnment, apabila assignment kami nampak 'jalan' nya..wpun assignment kami xcomplete lg, tp aku bersyukur sgt ats kemudhn jalan penyelesaian yg dberi..harap2 kami dpt selesaikan segala kerja kami dengan sempurna mengikut tarikh submit yg dtetapkan..amin,,

namun, bukan pasal assignment yg ingin aku perkatakan dsini...aku nak crita cket aktiviti yang aku sertai setelah seminggu aku tinggalkan blog ku 'sunyi' tanpa posting...huhu...(maaf laa..aku sibuk,dan xsempat nak mngarang dsini,,)

seminggu lalu..(27hb 2 2010) aku dan rakan2 hadir ke majlis protokol di edc...seperti yg sedia maklum, progrm ini adlh progrm utk student tahun akhir, jd aku yg d akhir sem ini tersangat lah wajib utk pergi..hehe..

sementara aku flashback memori aku d hari kejadian n apa pengisian yg ku dpt, baiklah aku crita serba cket apa yg terjadi pd hari itu..

progrm tu aku join bsama rumet tersyg, dgn fairus n rumetnyer imah...mmg cantik edc yg sblum ni aku xpenah pun masuk..dewan yang agak sederhana besar tu dapat menempatkan 200 pelajar...

sebelum dapat menjamu selera..(itu yg ditunggu2) kami dberi taklimat oleh puan Suzzaini Abdullah sepanjang 2jam (lebih kurg,,)..banyak maklumat n info yg kmi peroleh spnjang taklimat tue,,berkenaan penampilan diri, etiket majlis sosial, dan tertib di meja makan..

tentang penampilan diri, puan tu ada la ckp pasal kesesuaian pakaian utk lelaki dgn perempuan, kesesuaian aksesori, solek menyolek dan pemakaian perfume..kalu yg laki tu, nak pakai tie, perlu dipadankan dgn baju..kalu baju corak2, tail kosong..n begitulah sebaliknya,,,hr tu ada juga beberapa jejaka kolejku yg dijdkan model d depan...hehe..begitu jgak bg perempuan, tdung perlu dpadankan dengan tdung,,kalau baju bunga2 tu, pakaila tdung kosong,kalu x...nanti mcm tmn bunga plak kan...hehe..

selain tue, pengisian ttg etiket majlis sosial..mn la tau, satu hr nti bila dh d alam pekerjaan, bos sruh g majlis mkn2 kan..jd inilah pentingnya pengisian nie, mcm mn kita nak bersosial, nak berkenalan dgn ahli tertinggi syarikat len..bukan main hentam keromo je bersembang n mkn,,,ada gaya n tertib yang perlu diikuti...

kemudian, tiba pula sesi ke tiga iaitu sesi tertib d meja mkn...dlm tertib di meja mkn nie, puan menceritakan kpd kami sume ttg kecacatan majlis dsebabkan oleh tetamu, jenis2 jamuan rasmi, jenis kutleri & peralatan meja mkn...susunan kutleri(sudu, garpu, pisau..bla3) tu perlu diingat nak amek mana dulu..puan ckp, kna amek yang diluar dlu...cthnya, sebelah kanan kalau ada pisau, dan sudu..(kedudukan sudu d paling kanan), maksudnya kt kna amek yg sudu tu dulu... mcm gmbar yg aku 'search' ni..hehe..

xpe la..nnti lpas korg g majlis protokol, korg akan tau mcm mn nak mkn...hehe..

lepas taklimat tu, kami dberi rehat slma stgh jam..n aku pun jalan2 la kat kwsan luar dewan tu.,,,n as usual..snap2 gambo..

lepas stgh jam, kami pun masuk balik dlm dwn, n pergi ke meja kami no 7..agak depan woo...hehe..meja aku ditemani dengan 5 kumbang2 sime darby n kami 4 bunga2 seri wangi (perasan)..hehe...

tibalah menu pertama,,makan roti dulu dengan butter..hidangan ke dua, mushroom sup..ada caranya nak mkn sup tu..huhu..(sup tu xbpa 'masuk' dengan mulut ku,,mksud:xbape sdap..)hem, k'dian...tibalah menu yg ditunggu2..iaitu CHICKEN CHOP..hehe..mmg dtunggu2 laa..sbb lapo dr pagi xsempat mkn...

tapi, aku xbrapa reti nak mkn guna pisau n garpu..(guna tgn,laju laa..hehe)..tpaksa la jugak reti kan diri nak mkn,,,thanks to fairus tlg ajarkan,,hehe..(malu la..xreti mkn kan.,,huhu)..tapi lepas bberapa minit, aku ok je mkn ayam tu..hehe..

lps mkn2 ayam yg sgt sedap, hidangan terahir adalah d most feberet (dr dulu,kini, slamya..)AISKRIM!!! hehe...smbil aku sudahi aiskrimku dengan air oren yg penuh dtuang oleh pelayan terlatih tu..aku ucapkan alhamdulillah..atas rezeki..





then, puan habiskan taklimat dengan cket slide mngenai tertib semasa mkn,,dengan perkara yg perlu dielakkan semasa majlis mkn...

selesainya mkn2, majlis tamat...n kami sengeh2 kat sekitar kwsn edc tu utk tgkap gambo..hehe..(itu laa kejenyer)..

moral of d story: ape2 pun, jgn d lupa tertib2 ni...takut nti alami lagi di alam kerja...=)

No comments:

Post a Comment