Thursday, March 4, 2010

career talk

Keesokan harinya lepas kami menghadiri Majlis protokol, aku n rumet hadir pula ke program tajaan biro akademik dpp misc di pusat konvensyen. Program tu bertajuk CAREER TALK & SELF DEV WORKSHOP…

Program yg mengambil masa selama 5 jam itu agak berbaloi2 bagi aku krn dengan hanya bayaran RM15, banyak input2 menarik yang aku peroleh. Tambahan lagi, ahli panel yang hadir memberikan ceramah adalah seorang majikan, berpengalaman dan berpengetahuan meluas ttg dunia pekerjaan.

Mari aku ceritakan seorang demi seorang ahli panel yang hadir pd hr tue..panel pertama ialah EN RUSTAM B MOHAMED @ISMAIL.. beliau adalah seorang dari Resort Development Consultant dan juga Partner drp Rafflesia Garden (Eco Tourism Product)..sebelum ini beliau juga adalah manager di Bukit Merah Laketown Resort di Bukit Merah, Perak.

Manakala panel kedua pula ialah PUAN HAJJAH NOOR AKMAM BT OMAR. Beliau sekarang pesara yg sebelum ini beliau bekerja selama 9 tahun di Tasek Corporation Berhad (sykt simen), beliau bekerja selama dua tahun lalu dipromote ke jwtan Training Executive/TQM manager.

Panel yang ketiga pula adalah seorang felo MISC iaitu EN LOKMAN B WAN MAT DAUD. Sebelum ini beliau juga berkerja di Tasek Cement Ipoh sebagai SAFETY, HEALTH & ENVIRONMENT sebagai manager…

Em hebat kan panal-panel yang hadir….pengisiannya juga Alhamdulillah…sangat berinput…
Tajuk bagi panel pertama yang dikupaskan kpd kami ialah bertajuk Old School vs New School..the job challenge between fresh graduates and experienced workers who start scratch in hotel and hospitality industry. Pada mulanya, beliau menunjukkan slide peratusan pelajar2 u yg mnjd penganggur…uum adalah u yg kedua tertinggi dmna pelajarnya mngalami pengangguran..sebanyak 7.6% pelajar, berbanding pelajar uitm yg paling tinggi iaitu 16.2%....diantara u yg terendah penganggurannya ialah UPSI, UNIMAS, UMS, UIA Dan USM..kalau UPSI dan USM kita tahulah, pelajarnya keluar sja sudah ada pekerjaan krn diorg antara gol pro spt doctor, guru….dll…sperti kita yg ambil program pengurusan perniagaan di UUM, sudah tentu kita perlu berebut dengan graduan lain yg juga sama program dgn kita..bahkan bukan mudah utk mendapat peluang pkerjaan dgn bilangan graduan yg ramai stiap tahun drp stiap u, stiap negeri…bla3….

Jadi, masalah inilah yang membuatkan kita perlu cungkil peluang2 yang ada supaya kita antara yang terkeluar drp senarai pengangguran (org2 tanam anggur…haha)…

Sebenarnya apa yg diperlukan oleh sorg majikan terhdp new employee?? Inilah yg dpersoalkan oleh panel pertama….mungkin ada yg dpt meneka apakah ciri2 tsebut…ia adalah KNOWLEDGE, SKILLS, AND ABILITY… selain pngalaman, dan kelayakan kita…
Bagi kita yg masih lagi ‘panas’ dari kuali katakan..(freshie) ataupun sejuk dr peti ais…, kita mmpunyai banyak ilmu pngetahuan, dmana sepanjang 3 tahun/ lebih di universiti, banyak ilmu yg telah dpelajari… bg aku, selain teras u, bahagian minor yg aku ambil iaitu operation mgt cukup banyak mmbantu…segala ilmu yang ada, kt perlu gunakan ia sebaik mungkin dlm pkerjaan.

Yang keduanya, kemahiran…kemahiran penting bagi seseorang graduan..krn kemahiranlah yg mmbezakan kita dgn graduan yg lain….kemahiran dr segi berkomunikasi, pengurusan, bekerja dlm kumpulan, kepimpinan dll amat penting…dlm u nie lah kita mmpelajari segala2nya supaya di luar nanti, kita punyai kelengkapan yg cukup untukmmbina ms dpn..yg cemerlang, gemilang, terbilang,,,,chewaah!!

Ketiga pula ialah keupayaan…keupayaan nie dr segi bgaimn kita mnyerap sgala kemahiran baru, cthnya teknologi…seseorang pekerja yg aktif dan proaktif amat di tunggu2 oleh majikan, krn mreka mmerlukan seorang graduan yg mnjadi pekerja mrka yg dpt mmbawa mrka mnjadi syarikat yg lebih berdaya saing dgn sykt2 yg lain…

Pernah blaja/dgrkan pasal SWOT…iaitu strength, weaknesses, opportunity and strength…kita perlu menyenaraikan apa SW kita..dan apa OT yg berada di sekeliling kita…dgn itu, kelemhn dpt diketahui dan dpertingkatkan, dan kelebihan dapat diasah….peluang dpt direbut, ancaman dpt dielakkan…

Banyak lagi yg diperkatakan kira2 ceramah oleh panel pertama…..beliau juga memberikan sdikit tips bg fresh graduates…

1) Develop a sellable persona-‘market’ urself to d market…
2) Establish profitable relationships- effective networking benefits everyone..
3) Goal setting-where are u heading to?
4) Effective comm.-how good ur English? Bahasa?
5) Time mgt-if u fail to plan ,u plan to fail…dear..
6) Stay motivated- remember d fresh graduate is the proverbial ‘sponge’ able to absorb new skills, info, ideas..etc…




Bagi input2 panel kedua, sy akan ceritakan nanti…..(sbb skrang nak buat assgmnt plak..hehe)…

No comments:

Post a Comment